Ariman – alternativa Lunds stammishak
Ariman har ända sedan starten 1983 varit ett av Lunds mest välbesökta caféer – en mötesplats för Lunds studenter och för det alternativa Lund
Om oss
På anrika Ariman erbjuds en lättare lunchmeny med allt från grillade varma mackor, välfyllda foccacia, wraps, smörrebröd mm. På kvällsmenyn hittar ni bl a den klassiska Ariman-pajen med svampsås och Currywurst med potatissallad. Vi har öppet 7 dagar i veckan nästan hela året runt, dagar, kvällar och alla helger med undantag för ett par storhelger.
Tradition och nytänk
Traditionen med de klassiska Ariman-bakverken, den berömda morotskakan, den veganska Snickersrutan, brownie med hasselnötter, muffins, småkakor och ibland äppelkaka fortsätter hänga med framåt.
Från åttiotalet härstammar de varma baguetterna som generationer av Lundabor njutit genom åren: vad sägs om Brie, banan och mangochutney, drypande, frestande het?
Eller vårt fina utbud av goda och mättande chiabattas, panini och välfyld foccacia med många goda pålägg, och stor uppfinningsrikedom.
Sist men inte minst; den vegetariska pajen med den otroliga champinjonsåsen – receptet är självklart hemligt.
En lugn oas
Espresso och bryggkaffet kommer från Zoegas som är ekologiskt, Krav – och Fairtrademärkt. Ariman bjuder på drivor av gratistidningar att läsa till det goda kaffet.
Spel finns där schack och backgammon är favoriterna – man sitter och myser så länge man vill. Det är en skön oas i en hektisk värld, en plats för umgänge, mysiga möten och egentid, allt på en gång.
Vår historia
Ariman har ända sedan starten 1983 varit ett av Lunds mest välbesökta caféer och barer – en mötesplats för Lunds studenter och för det alternativa Lund.
Ariman har med skiftande ägare delvis ändrat karaktär under åren.
Numera styrs Ariman-skutan av och med Åsa Lovén och Sixten Öberg, som nyöppnade i april 2022. Innan dess var det Nicklas Ekström och Anna Hernmar vilka sommaren 1999 tog över stafettpinnen från Lundaprofilen Pelle Månsson som tog steget från renodlat café till café och bar med fullständiga rättigheter 1997.
Dessförinnan drevs Ariman av kulturföreningen Lilla Verkstan.
Det var vid denna tid som de stora festerna tog vid.
René och Lisbet heter kvinnorna som en gång i tiden startade Ariman vilket då var mindre och prydligare, men absolut utan att vara prudentligt. Möblemanget har alltid varit insutten second hand. Och stilen? Bakgatorna till Ströget i Köpenhamn möter Lou Reeds Berlin, inspirerat av Istanbul och dess barer, New York mash-up (minus Brooklyn Bridge) utan specifikt årtal. Typ så.
Man måste uppleva på plats för att ta in och förstå det unika i platsen och känslan.
Men mycket är sig ändå likt. Ariman är en institution i Lund och har alltid haft en personlig touch med budskapet att alla ska känna sig välkomna!
Caféet och krogen har en kontinental stämning som inte kan hittas på något annat ställe idag. Färgskalan går sedan 1983, bokstavligen och kanske bildligen, i rött.
Utbytesstudenterna från hela världen har en förkärlek till krogen och bidrar till den mångkulturella stämningen. Nästan alla Lundabor idag har haft någon slags anknytning till Ariman. Och de flesta återvänder med barn och ibland barnbarn.
Det är ju generationer som njutit känslan i favoritfotöljen, den knarriga stolen eller fönsterplatsen med bästa spanläge en regnig dag. Eller en solig.
August Strindberg bodde under tre perioder på Hotell Central/Warszawa som låg i samma fastighet som Ariman, dessutom lär det en gång i tiden ha funnits en bordell på något våningsplan– hur nu det går ihop med att det ägdes av kyrkan och drevs av KFUM, som också hade café (!) i lokalerna?
Kanske är det en typisk Lundaskröna?
Och inte omöjligt att det inspirerade Lisbet och René att inreda i lite porrigt rött, Berlindekadens, Otto Dix, Cabaret Voltaire, ta Centraleuropa till studentstaden, liksom.
Sen finns någon kul historia om Fritjof Nilsson Piratens hans bok Tre terminer som där Hotell Korsakow nämns där han ofta besöker stället som är granne med bokens ”Apoteket Igeln”, en typiskt Piratisk omskrivning för verklighetens Apoteket Hjorten.
Här ett litet utdrag ur hans skabrösa hågkomster från studietiden i Lund ; ” Tom stabbade (betyder ”stapplade”) över torget och vek in i gränden till Korsakow. Herman såg hans skugga plisseras över trappan i hörnet och försvinna. En liten stund stod han tankfull och såg efter honom. Så gick han med långsamma steg till gränden och försvann om hörnet som den andre. I Domkyrkan ringde klockorna till aftonsång.”
Om du sitter på Ariman en tidig kväll, strax innan skymning, så är det som att tiden stannat när de mäktiga klockorna i Domen ringer för en ny kväll. Och för nya människor, sådär 100 år efter att Piraten beträdde kvarterets kullersten.
Namnet Ariman
Ormus och Ariman är två makter i den förislamska dualistiska persiska religion som troligen grundades av Zoroaster/Zarathustra på 500-talet (detta lär vetenskapen vilja relativisera) före kristus. Ormus är den goda makten, Ariman den onda (en perser frågade vid något tillfälle varför stället döpts till Djävulen). Dessa kämpande motsatser är lika starka, typ yin och yang, ingen kan segra.
Vid historiens slut kommer emellertid Ahura Mazda, den högsta guden, att träda in och förinta ondskan.
Det verkar dröja… Fast René och Lisbeth som döpte Ariman har enligt trovärdiga källor främst tänkt på Carl Jonas Love Almqvists ‘Ormus och Ariman’, vilken i sin tur gjorde en koppling till den byråkrati han själv stötte på i samband med sin egen inblandning i diverse rättsfall.